Na slovenskih cestah je trenutno velika večina avtomobilov opremljenih z ročnimi menjalniki, vedno več pa je tudi takšnih vozil, ki imajo vgrajen avtomatski menjalnik. Do nedavnega so veljali številni predsodki o avtomatskih menjalnikih, med drugim tudi takšni, da je v primeru okvare popravilo drago, vendar se tega lahko zelo enostavno izognete, če redno opravljate servis avtomatskih menjalnikov.

Vozil, ki imajo avtomatski menjalnik, je tako vedno več. Je že res, da ima avtomatski menjalnik ogromno prednosti med katerimi je zagotovo popolno udobje v vožnji, vendar je, podobno kot za druge mehanske dela vozila, tudi v tem primeru potrebno poskrbeti za njegovo redno vzdrževanje.

Kaj je avtomatski menjalnik?

Avtomatski menjalnik je pomemben del vozila, saj predstavlja sklop med motorjem in pogonskimi kolesi vozila. Njegova glavna naloga je, da navor in konjske moči transformira v določeno hitrost vozila, da se le ta lahko premika naprej in nazaj. Za menjavo prestav avtomatski menjalnik ne uporablja sklopke, ampak prestavljanje opravi hidravlični spojnik tekočine ali pretvornik. Avtomatski menjalnik se povezuje z elektronsko krmilno enoto motorja in omogoča natančen nadzor nad menjalnikom.

Če ima vaše vozilo avtomatski menjalnik, potem verjetno že veste, da vam med vožnjo ni potrebno med prestavljanjem pritiskati na sklopko, ampak avtomatski menjalnik to stori samodejno. Vožnja z avtomatskim menjalnikom je enostavnejša, saj vozilo samodejno izbira najbolj primerno prestavo. Takšna vozila imajo tudi samo dve stopalki, in sicer samo stopalko za plin in zavoro.

Zakaj so avtomatski menjalniki boljši od ročnih?

Ne boste verjeli, vendar so mnoge študije pokazale, da imajo vozniki z ročnim menjalnikom večji srčni utrip, kot pa tisti, ki imajo v svojih vozilih avtomatski menjalnik. Bolj brezskrbna vožnja pa ni edina prednost avtomatskih menjalnikov pred ročnimi.

Vožnja z avtomatskim menjalnikom je veliko bolj enostavna, saj ni potrebe po pritiskanju na sklopko in ročnemu prestavljanju, v mnogih kritičnih situacijah pa se avtomatski menjalnik veliko bolje obnese. Prestavljanje je z avtomatskimi menjalniki veliko hitrejše kot z ročnimi, vendar se je potrebno zavedati, da avtomatski menjalnik zahteva tudi primerno vzdrževanje.

Opis avtomatskih menjalnikov

Verjetno se sprašujete, katero vrsto avtomatskega menjalnika izbrati? Dejstvo je, da so vrste avtomatskih menjalnikov na voljo v več različicah in so odvisne predvsem od znamke in modela vozil, seveda pa na izbiro bistveno vpliva tudi vaš proračun.

  • DSG menjalnik (Direct Shift Gearbox)

Avtomatski menjalniki DSG so vgrajeni v vozila Volkswagen, Audi, Seat in Škoda, in namesto pretvornika navora uporablja dvojno sklopko. Celoten mehanizem deluje s preprostim odklopom ene sklopke in vpetjem drugega v drugo za menjavo prestav. Ta vrsta avtomatskega menjalnika ponuja predvsem hitrejše prestavljanje od preostalih običajnih modelov.

Obstajata dve vrsti DSG menjalnikov. Šeststopenjski DSG menjalnik imajo mokre sklopke, medtem ko imajo sedemstopenjski DSG menjalniki suhe sklopke. DSG menjalniki z mokrimi sklopkami omogočajo nemoteno prestavljanje z izjemnimi zmogljivostmi, pri čemer je potrebno olje redno menjati. Pri suhih sklopkah načeloma ni potrebna menjava olja, je pa priporočljivo, da to storite na približno 100.000 km.

  • Powershift menjalnik

Naslednja skupina menjalnikov z dvojno sklopko so avtomatski menjalniki Powershift, ki so eni od najpogosteje uporabljenih menjalnikov, značilni predvsem za vozila Ford, Volvo, Renault in Dodge. Ti menjalniki so veliko boljši kar se tiče učinkovitosti in hitrosti prestavljanja kot pa je to v primerih tradicionalnih avtomatskih menjalnikov. Za razliko od običajnih avtomatskih menjalnikov, Powershift menjalnik uporablja dejanske kovinske prestave, kar mu daje tudi izboljšano porabo goriva.

  • CVT avtomatski menjalnik (Continuously variable Transmission)

Avtomatski menjalnik s kontinuirano spremenljivo transmisijo je značilen za starejša vozila Audi do letnika 2015 in vozila Honda ter Subaru. Za menjavo prestav uporablja konusne jermenice, ki spreminjajo prestavno razmerje ter verigo. CVT avtomatski menjalnik v tem primeru deluje z največjo učinkovitostjo z brezhibnim pospeševanjem.

Z drugimi besedami ga imenujemo tudi brezstopenjski avtomatski menjalnik, saj pretvornik navora število vrtljajev avtomatskega menjalnika prilagaja številu vrtljajev motorja. Zaradi tega je menjalnik ekonomičen z vidika porabe goriva, popravila in vzdrževanja pa običajno niso draga. Za razliko od običajnih avtomatskih menjalnikov je ključna prednost CVT avtomatskih menjalnikov sposobnost neprestanega spreminjanja prestavnega razmerja, ko se spreminja hitrost vozila.

  • Multitronic menjalnik

Multitronic je avtomatski menjalnik, ki uporablja stalno spremenljivo razmerje prenosa. Gre za identičen princip delovanja kot je to v primeru CVT avtomatskega menjalnika. Pogonski jermen na obeh oseh menjalnika drsi po različnih polmerih, pri čemer elektronski nadzor nenehno spremlja in optimizira prenosno razmerje.

Avtomatski menjalnik Multitronic vedno uporablja optimalen navor in hkrati omogoča idealen pospešek in varčno porabo goriva. Značilen je za vozila blagovne znamke Audi na sprednji pogon, ki so starejša od letnika 2015. Tovrstni menjalniki so se izkazali za izjemno učinkovite in nudijo boljše pospeške in nižjo porabo goriva od drugih različic tovrstnega avtomatskega menjalnika.